Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, wyd. Jedność

wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli

Podręcznik? Tutaj? I ja o nim piszę? Muszę uspokoić wszystkich, którzy właśnie mają zamiar „przełączyć na inny kanał”, tak naprawdę, to ta książka wypełniona jest po brzegi (brzegi tych 588 stron) zabawą i to nie byle jaką zabawą; charyzmatyczną, energiczną, pełną fantazji. Cóż, pewnie powodem tej niezwykłej energii są hiszpańscy autorzy, którzy włożyli do „podręcznika” dużo słońca i prawdziwie południowego temperamentu.

Prawie sześćset gier i zabaw, które nie tylko uprzyjemnią dzieciom czas w przedszkolu i szkole, ale także pomogą pedagogom wypełnić postawione przez siebie założenia wychowawcze. Brzmi bardzo poważnie, ale dzieci najłatwiej uczą się przez zabawę i to właśnie jest założeniem tej pozycji. Uczenie się nie powinno kojarzyć się wyłącznie z siedzeniem w ławce i uzupełnianiem ćwiczeń. Uczyć można się w ruchu, śpiewając, wędrując po lesie, udając dinozaury i szpiegów. Jeśli zabawa wzbudza pozytywne nastawienie, wszystkie drzwi naszego umysłu otwierają się szeroko i przyjmują mnóstwo informacji. W zabawie siła, możecie więc wyobrazić sobie, ile siły zawiera ten „wypasiony” tom? 🙂

Jeżeli tak wyglądają hiszpańskie podręczniki dla wychowawców, to pewne jest, że mają oni znacznie lepszy nastrój niż rodzimi pedagodzy. Nawet rozdział poświęcony metodyce zabawy jest przystępny i naprawdę interesujący.
Po tym wstępie przystępujemy do „zabaw na dobry początek”, czyli do wyliczanek i rymowanek.
„Jeden, dwa, jeden, dwa , pewna pani miała psa. Trzy i cztery, trzy i cztery, pies ten dziwne miał maniery…” Ta i inne wyliczanki pomogą wychowawcom np. w momentach, kiedy należy zadecydować o kolejności w zabawie. Jak wiadomo, każda kłótnia zostaje zakończona, kiedy decyzja zostanie podjęta przez „ene due rabe”:)

Kolejne rozdziały zajmują się grami integracyjnymi, zabawami na uroczystości i święta, warsztatami gier i zabawek, grami improwizacyjnymi. Nie brak tu aktywności na świeżym powietrzu; na placu zabaw, na łonie natury, w lesie i w czasie wycieczki. Zapewniam Was, że po zabawie :”Polowanie na wilki”, albo :”Detektywi w lesie”, dzieci z pewnością nie będą chciały z tego lasu już nigdy wychodzić, a spędzanie czasu na powietrzu nabierze innego wymiaru.

DSC_0067

Bardzo spodobały mi się zabawy wspierające naukę szkolną, ćwiczące pamięć, relaksacyjne, zabawy „z językiem”, ze słownikiem, gry muzyczne i matematyczne. Z rozmarzeniem myślę o szkole, która wykorzystywałaby je w trakcie lekcji. Pewnie wiele dzieci nauczyłoby się zupełnie „przy okazji”, nie podejrzewając, że za taką ilością przyjemności, może czyhać….wiedza.

Jak opracowany jest Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych? Każdy rozdział rozpoczęty jest  wstępem, zawierającym mnóstwo porad i wskazówek. Poszczególne scenariusze zabaw zawierają: dokładny opis, uwzględniający wiek dzieci, czas trwania, liczbę uczestników, listę ewentualnych materiałów pomocniczych. Dodatkowymi informacjami dla pedagogów są: forma pracy, ćwiczony obszar i cel zabawy. Uwagi pod opisem przedstawiają inne możliwości przebiegu gry, albo inne ciekawe wiadomości.

DSC_0068

Szata graficzna jest wyjątkowo przejrzysta i uporządkowana. Ilustracje są miłym uzupełnieniem, a pastelowe kolory nie odciągają nadmiernie uwagi. Uwagi zapisane są w specjalnych ramkach, a oznaczenia przy poszczególnych elementach tekstu, ułatwiają szybkie odnalezienie potrzebnych informacji. Wszystko jest dokładnie na swoim miejscu!

Polecam gorąco tę książkę, jako niezbędną lekturę w każdym nauczycielskim regale! Dzieci będą zachwycone…

koszyk_blog

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *